Η πρώτη δοκιμαστική λειτουργία της γραμμής έγινε στις 7/7/1895 ενώ τα επίσημα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν στις 10/03/1896. Το 1891 το δίκτυο άρχισε την παραλαβή των ατμαμαξών έτσι ώστε το 1896 το τροχαίο υλικό να αποτελείται από τρεις ατμάμαξες, τέσσερα επιβατικά και τέσσερα εμπορικά βαγόνια.

Η ντιζελοκίνηση στη γραμμή Διακοπτού – Καλαβρύτων, ήρθε το 1959. Λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης το Μάρτιο του 1959 παραλείφθηκαν τρεις αυτοκινητάμαξες από τον Γαλλικό οίκο BILLARD, αποτελούμενες από δύο οχήματα και ένα μεσαίο όχημα παραγωγής ενέργειας (ΟΠΕ).

Από τις αρχές Ιουνίου δρομολογήθηκαν οι νέοι συρμοί του οδοντωτού στη διαδρομή Διακοπτό – Καλάβρυτα . Το επιβατικό κοινό και οι τοπικές αρχές δέχθηκαν τη δρομολόγηση των νέων συρμών με ενθουσιασμό, γιατί αποτελούν μία νέα εποχή για τον "οδοντωτό σιδηρόδρομο" και την ανάπτυξη της περιοχής.
Τα τεχνικά έργα του δικτύου.
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator
Τρίτη, 31 Μάιος 2011 12:52
PDF Εκτύπωση E-mail

Χαρακτηριστικό του οδοντωτού είναι τα λιγοστά ευθύγραμμα τμήματα της γραμμής, σε αντίθεση με τα πολλά καμπύλα.Τα πιο ενδιαφέροντα σημεία βρίσκονται, αρχίζοντας τη μέτρηση από το Διακοφτό, ανάμεσα στο 3,1 χλμ. και στο 16,9,
όπου το έδαφος είναι ιδιαίτερα απόκρημνο.

 

Δίπλα στις ράγες ορθώνονται τοιχία αντιστήριξης με συνολικό μήκος 4.000 μέτρων, και λίθινες επενδύσεις επιχωματώσεων με συνολικό μήκος 500 μέτρων.Οι έξι σήραγγες του δικτύου έχουν συνολικό μήκος 200 μέτρα. Υπάρχουν όμως και σηραγγοειδείς κατασκευές, ανοιχτές από τη μία πλευρά, λαξεμένες στα βράχια.

Η πιο εντυπωσιακή απ' αυτές, με συνεχή και έντονη κλίση του εδάφους, βρίσκεται στο 6ο χλμ. της διαδρομής -με αφετηρία πάντα το Διακοφτό-,
στη θέση Δικαστήρια.Υπάρχουν και σήραγγες που έχουν κατασκευαστεί για την προστασία της γραμμής από τις κατολισθήσεις.
Η μεγαλύτερη βρίσκεται στο 6,8 χλμ. και το τοίχωμά της που βλέπει στο ποτάμι έχει φωταγωγούς. Οι γέφυρες του δικτύου φτάνουν συνολικά
τις 49. Από τις μεταλλικές, οι 25 έχουν άνοιγμα από 10 έως 60,9 μέτρα, και οι 15 από 3 μέχρι 10 μέτρα. Υπάρχουν 9 ακόμη λίθινες τοξωτές,
με άνοιγμα τόξου από 4 έως 10 μέτρα. Πρέπει να τονίσουμε ότι έχουν περάσει 120 χρόνια από την κατασκευή
τους, πράγμα που σημαίνει ότι έχουν αντέξει σε χιλιάδες περάσματα τραίνων. Αν και η συντήρησή τους είναι στοιχειώδης,
παραμένουν σε άριστη κατάσταση, και στο νου έρχονται σκέψεις και γίνονται συγκρίσεις σχετικά με την ποιότητα των έργων τότε και τώρα.
Από πέτρα είναι επίσης οι καμάρες για τη διευθέτηση των νερώντης βροχής, οι σταθμοί και τα φυλάκια, κι οι βάσεις των υδατόπυργων



Τα έργα αυτά στο σύνολό τους αποτελούν μνημεία της βιομηχανικής αρχαιολογίας. Ύστερα από γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου
Νεωτέρων Μνημείων, με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού Στ. Μπένου, η οποία δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως 553 Β’ στις 10.7.1996,
το δίκτυο του οδοντωτού χαρακτηρίστηκε «αξιόλογο τεχνικό έργο ως σύνολο» κι οι εγκαταστάσεις του «ιστορικά διατηρητέα μνημεία».
Με την μεγάλη ανακατασκευή της γραμμής που ξεκίνησε το 2003, αντικαταστάθηκε στο σύνολο της η επιδομή με νέους στρωτήρες και σιδηροτροχιές, ενισχύθηκαν και συντηρήθηκαν όλες οι μεταλλικές γέφυρες
και κατασκευάστηκε σχεδόν από την αρχή η αντικατολισθητική σήραγγα.

ΚΕΙΜΕΝΟ,ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ     Σ. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 25 Ιανουάριος 2012 12:53